Konspekt lekcji matematyki w klasie: IV z wykorzystaniem TIK Opracowała Urszula Zagrobelna
Temat: Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.
Uczeń:
- a) opisuje część danej całości za pomocą ułamka,
- b) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej i odwrotnie,
- c) zapisuje ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego i odwrotnie,
- d) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach 10, 100, 1000,2,4,5,8,20,25 na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą i odwrotnie
Cele lekcji:
Ogólne
- a) doskonalenie sprawności rachunkowej
- b) wykorzystanie i tworzenie informacji
- c) modelowanie matematyczne
- d) rozumowanie i tworzenie strategii
- e) rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Operacyjne
- a) doskonalenie umiejętności zapisywania i odczytywania ułamków dziesiętnych
- b) doskonalenie umiejętności zamiany ułamka zwykłego o mianowniku 10,100,100,1000…na ułamek dziesiętny
- c) doskonalenie umiejętności zamiany ułamka zwykłego o mianowniku 2,4,5,8,20,25…na ułamek dziesiętny
- d) doskonalenie umiejętności zamiany ułamka dziesiętnego skończonego na ułamek zwykły nieskracalny
- e) aktywizowanie uczniów poprzez zastosowanie tablicy interaktywnej
- f) sprawdzenie w jakim stopniu uczniowie opanowali umiejętność zamiany
Cel lekcji w języku ucznia:
- a) Będziesz umiał zamieniać ułamki zwykłe o mianowniku 10, 100, 1000,2,4,5,20,25 na ułamki dziesiętne i odwrotnie
- b) NACOBEZU do lekcji:
- Czy potrafisz zapisać ułamek dziesiętny?
- Czy potrafisz odczytać zapisany ułamek dziesiętny?
- Czy wiesz jak zamienić ułamek zwykły na ułamek dziesiętny i odwrotnie?
Metody i formy:
- - burza mózgów
- - motywujące
- - aktywizujące
- - praca z tablicą interaktywną
- – ćwiczenia praktyczne
- - praca indywidualna
- - praca z całą klasą
Środki dydaktyczne
- - tablica interaktywna – ćwiczenia praktyczne-multibook i podręcznik w wersji papierowej do matematyki „Matematyka wokół nas”
- - zeszyt przedmiotowy
- -zeszyt ćwiczeń część II „Matematyka wokół nas”
Przebieg lekcji
Część wstępna
- 1. Czynności organizacyjne.
- 2. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.
- 3. Przypomnienie podstawowych pojęć związanych z tematem lekcji
- - Czym różni się ułamek zwykły od ułamka dziesiętnego?
- - Co musi posiadać ułamek zwykły aby można go było łatwo zamienić na ułamek dziesiętny?
- - Na czym polega zamiana ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny?
- - Dlaczego ułamek zwykły w mianowniku musi mieć wielokrotność 10?
- - Jak zapisać ułamek np. jedna dziesiąta?
- - Jak odczytać ułamek np. 0,25; 0,9; 0,035 4.
- Włączenie tablicy interaktywnej wraz z ćwiczeniami dla uczniów.
Część główna
Praca przy tablicy interaktywnej Uczniowie wykonują ćwiczenia o różnym stopniu trudności, w których należy zapisać ułamki dziesiętne za pomocą cyfr lub słownie, a także zadania w których należy zamienić ułamki zwykłe lub liczby mieszane na ułamki dziesiętne i odwrotnie. Wykorzystanie platformy WsiPnet.
Część końcowa
- 1. Odpowiedzi uczniów na pytania nauczyciela – Czy cel lekcji został osiągnięty? Diagnoza: Czy uczniowie potrafią zamieniać ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne i odwrotnie?
- 2. Podsumowanie lekcji. Ocena pracy uczniów na lekcji.
- 3. Zadanie domowe: Zeszyt ćwiczeń cz. II zadanie 1str 52,zad.2,3/53. 2
|