Wróć ● AKTUALNOŚCI ● Wyniki etapu jesienno-zimowego projektu "Zdrowo jem, więcej wiem"
● Wyniki etapu jesienno-zimowego projektu "Zdrowo jem, więcej wiem"
Środa, 20 Marzec 2024 20:10

Miło nam poinformować, iż w etapie jesienno-zimowym 14 edycji ogólnopolskiego projektu "Zdrowo jem, więcej wiem" grupa „Bystrzaków” z klasy II i III naszej szkoły zajęła 8 miejsce. W kategorii klas II-III wzięło udział 197 zespołów z różnych szkół z całej Polski.

 

 

Podczas pierwszego etapu programu, poświęconemu dobrym nawykom żywieniowym oraz aktywności fizycznej, zespoły klasowe miały do wykonania 6 zadań.

Zadanie 1.1. Lekcja: Uczymy się dobrych nawyków żywieniowych. Podczas lekcji uczniowie zapoznali się z historią Zosi i Tomka oraz wierszem pt. „Dyzio marzyciel”. Dzieci ochoczo dyskutowały na temat Tadka, który nie lubił jeść i Zosi, która jadła za dużo słodyczy. Podawały własne przykłady następstwa niezdrowego jedzenia. W wyniku dyskusji doszły do wniosku, że od namiaru słodyczy boli brzuch, psują się zęby, boli głowa a przede wszystkim człowiek tyje. Stwierdziły, że aby nie mieć problemów z nadwagą powinny ograniczyć jedzenie chipsów, frytek, pizzy, hamburgerów, coli, słodkich napoów, lodów itp. . W dalszej części zajęć dzieci analizowały uzupełnione w domu zeszyciki „Moje nawyki żywieniowe i aktywność”. Następnie omówiały poszczególne piętra Piramidy Zdrowia, zwracając uwagę na aktywność ruchową, higienę, sen, ograniczenia oglądania telewizji. Dzieci wyszły z inicjatywą stworzenia własnych piramid. Piramidy zawisły na klasowej tablicy. Aby zachęcić dzieci do zmian w przyzwyczajeniach sprawdziliśmy ile cukru mieści się w słodyczach i napojach. Dzieci wcześniej przyniosły opakowania po zjedzonych łakociach i pod opieką nauczyciela obliczały, ważyły i przesypywały cukier do specjalnych woreczków. Na koniec powiesiliśmy opakowania i woreczki na tablicy. Podczas zabawy edukacyjnej „Dlaczego to kupuję?” dzieci losowały tematy scenek i w parach pokazywały dlaczego wybrały dany produkt. Wiedza uczniów na temat tych produktów okazała się bardzo usystematyzowana. Na koniec właściwie tworzyły zdrowe menu restauracji oraz projektowały i rysowały ulotkę zachęcającą do odwiedzenia tej restauracji.

Zadanie 1.2 Najlepszy rysunek pierwszego śniadania. Uczniowie wykonali rysunki pierwszego śniadania - smaczego, kolorowego i zdrowego, zapewniającego energię na start. Zadanie miało charakter konkursu. Prace wykonane były techniką dowolną na formacie A4. Dzieci rysowały różnorodne śniadania. Pojawiły się zupy mleczne z płatkami, jajecznica, kanapki i mnóstwo dodatków w postaci sałatek zielonych, pomodorów, ogórków, rzodkiewki, szczypiorku. Z wszystkich prac przygotowano klasową wystawkę, omówiono je a potem dokonano wyboru najlepszej pracy poprzez głosowanie. Wygrała praca Artura. Dzieci uznały, że przykuwa uwagę, ze względu na pomysłowość, estetykę i staranność wykonania. II miejsce zajęła praca Marlenki. Zwycięzcy zostali nagrodzeni odznakami SUPERKUCHARZA I SUPERKUCHARKI oraz brawami kolegów i koleżanek. Z przygotowanych rysunków powstała Klasowa Księga Śniadaniowa. Chętni uczniowie ozdobilii kartę tytułową księgi.

Zadanie 1.3. Lekcja: Jesteśmy aktywni jak mieszkańcy Turkusowej Planety. Lekcja została przeprowadzona 20 grudnia w sali gimnastycznej. Głównym celem zajęć było uświadomienie dzieciom wpływu aktywności fizycznej na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie, zachęcenie dzieci do uprawiania różnych dyscyplin sportowych oraz zwiększanie sprawności fizycznej: rozwijanie skoczności, siły, szybkości i zręczności. Lekcja została przeprowadzona zgodnie ze scenariuszem. Przeprowadzona lekcja składała się z następujących konkurencji: 1. Zabawa „Znajdź swój domek” 3. Zabawa bieżna „Kosmiczny wyścig” 4. Zabawa rzutna „Turkusowa drużyna” 5. Zabawa bieżno-zręcznościowa „Sprytny ogrodnik” 6. Zabawa uspokajająca: „Jaki to sport?” Uczniom bardzo podobały się konkurencje i z zaangażowaniem uczestniczyli w zabawach.

Zadanie 1.4. Konkurs: Strefa aktywności – najciekawsze zabawy w szkole. Uczniowie z pomocą rodziców przygotowali w domu 22 propozycje gier i zabaw ruchowych, które można zorganizować i przeprowadzić w czasie przerw. W szkole, drogą głosowania, wybrali 10 najciekawszych gier i zabaw, były to: Sprzęt AGD; Gąski do domu; Kalambury; Lisek; Pająk i muchy; Głuchy telefon; Ciuciubabka; Zółw; Kolory; Ojciec Wirgiliusz; Z zebranych pomysłów zabaw stworzyliśmy Księgę Zabaw w Szkole. Zabawy postanowiliśmy przetestować w czasie przerw międzylekcyjnych ogłaszając akcję „Aktywna przerwa”.

Zadanie 1.5. Forum zdrowia dla rodziców: Dlaczego sposób odżywiania dzieci Jest sprawą bardzo ważną? Na spotkaniu zapoznano rodziców z projektem „Zdrowo jem, więcej wiem”. Rodzice wspierali dzieci w działaniach w ramach projektu, dostarczyli niezbędne produkty potrzebne do zorganizowania zdrowego śniadania w szkole, pomagali przy pracach domowych dzieci, oglądali przedstawienie o Zdrowym Czerwonym Kapturku, na zebraniu mieli również możliwość zobaczenia prac plastycznych swoich dzieci. Każdy rodzic otrzymał materiały pomocnicze „Dlaczego sposób odżywiania dzieci jest sprawą bardzo ważną?”.

Zadanie 1.6. Dzielimy się wiedzą: Dobre nawyki. Podczas realizacji projektu uczniowie klasy II i III zdobywali nową wiedzę, którą chętnie dzielili się z całą szkołą. Wszystkie wykonane przez uczniów prace plastyczne zostały wyeksponowane na gazetce. Na tablicy zawisły rysunki zdrowego śniadania oraz piramidy żywienia i propozycje zabaw ruchowych. Na korytarzu szkolnym przygotowano gazetki promujące zdrowe odżywianie. Dzieci układały wiersze dotyczące zdrowego odżywiania. Najpiękniejsze wiersze zostały zaprezentowane na gazetce szkolnej. 19 grudnia cała społeczność szkolna obejrzała przygotowaną przez nas bajkę o „Zdrowym Czerwonym Kapturku”. Młodzi aktorzy w humorystyczny, pouczający sposób ukazali skutki złego odżywiania. Pokazali jak ważną rolę pełni zdrowy posiłek, co należy jeść, co ograniczać, a czego unikać, zachęcając do jedzenia owoców i warzyw. Na pokaz bajki zostali zaproszeni również rodzice. W listopadzie ogłosiliśmy szkolny konkurs „Zwierzaki-cudaki z owoców i warzyw”. W konkursie wzięli udział uczniowie z klas I - V.  Uczniowie wykazali się pomysłowością i kreatywnym działaniem. Okazało się, że warzywa to znakomity materiał do prac technicznych. Zmienili warzywa i owoce w różne postacie cudaków, stworków i zwierzaków.  Wszystkie prace były wyjątkowe i zasłużyły na I miejsce. Uczestnicy oraz laureci konkursu otrzymali z rąk dyrektora dyplomy oraz nagrody. Wspólnie z klasą I oraz oddziałami przedszkolnymi przygotowaliśmy Dzień Zdrowego Śniadania. W tym dniu uczniowie wraz z wychowawcami przygotowali wielką śniadaniową ucztę. Przy wspólnym stole delektowały się własnoręcznie przygotowanymi kanapkami, owocowymi szaszłykami oraz sokiem. Niesamowicie zaangażowali się także rodzice, którzy dostarczyli niezbędne produkty potrzebne do zorganizowania zdrowego śniadania. Ważną rolę w wypromowaniu wiedzy na temat zdrowego stylu życia odegrało spotkanie z pielęgniarką szkolną. Na spotkanie poprosiliśmy również dzieci z klasy I oraz z oddziałów przedszkolnych.  Pani pielęgniarka przeprowadziła pogadankę dotyczącą zdrowego stylu życia oraz potrzeby dbania o swoje zdrowie. Podkreśliła ogromne znaczenie regularnego spożywania pełnowartościowych posiłków, picia zdrowych napojów, w szczególności wody oraz zjadania warzyw i owoców. Dzieci utrwaliły piramidę zdrowego żywienia oraz dowiedziały się, gdzie występują witaminy.

Koordynator: Elżbieta Potoniec

GALERIA ZDJĘĆ

 
Wróć ● AKTUALNOŚCI ● Wyniki etapu jesienno-zimowego projektu "Zdrowo jem, więcej wiem"