Wróć AKTYWNA TABLICA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA kl. III. Nasi europejscy sąsiedzi.
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA kl. III. Nasi europejscy sąsiedzi.

Scenariusz lekcji  w klasie III z wykorzystaniem tablicy multimedialnej

  • Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
  • Nauczyciel prowadzący: Elżbieta Potoniec

Temat: Nasi europejscy sąsiedzi.

Cele – Uczeń:

  • - określa położenie Polski w Europie /określa kierunki na mapie
  • - wskazuje i nazywa kraje sąsiadujące z Polską
  • - rozpoznaje flagi państw sąsiadujących
  • - zna stolice państw sąsiedzkich
  • -  czyta ze zrozumieniem teksty informacyjne
  • - posługuje się zdobytymi informacjami w wypowiedziach ustnych i pisemnych
  • -  pisze wielką literą nazwy miast, państw i ich mieszkańców

Cele sformułowane w języku ucznia:

  • - wskażesz podstawowe kierunki świata na mapie
  • - wskażesz na mapie Polskę, jej sąsiadów,
  • - poznasz stolice i flagi państw sąsiadujących z Polską,
  • - przeczytasz ze zrozumieniem teksty informacyjne
  • - wypowiesz się na podany temat w formie ustnej i pisemnej
  • - poćwiczysz pisownię nazw miast, państw i ich mieszkańców wielką literą

Kluczowe pytanie – Który kraj cię zachwycił i dlaczego?

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

Metody pracy: pogadanka, pokaz, praca z tekstem i mapą, praktyczne działanie uczniów, burza mózgów,

Środki dydaktyczne: Tablica interaktywna, tekst w podręczniku „ Nasi europejscy sąsiedzi”, ćwiczenia, prezentacja multimedialna dostępna na YouTube „Sąsiedzi Polski” , fizyczna mapa Europy, zdjęcia z podróży po krajach europejskich-prezentacja, konturowe mapki państw, flagi i godła państwowe, kartki z nazwami państw.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I.Czynności organizacyjne. Wprowadzenie do tematu lekcji:

Rozwiązanie zagadki:

  • Mieszka obok, niedaleko.
  • Czasem chce pożyczyć mleko.
  • Czasem w progu gdzieś zagada.
  • Jak to dobrze mieć …………… ! (sąsiada)

Rozmowa z uczniami o tym, kim jest sąsiad i jakie cechy powinien mieć dobry sąsiad, czy należy utrzymywać przyjacielskie kontakty z sąsiadami.Zapoznanie z  tematem lekcji, celami lekcji w języku ucznia,  kryteriami z NaCoBeZu oraz pytaniem kluczowym.

II. Opracowanie głównego tematu lekcji:

1.Prezentacja multimedialna „Sąsiedzi Polski”z zastosowaniem tablicy interaktywnej.

  • - W trakcie prezentacji głośne czytanie przez uczniów  tekstów informacyjnych, znajdujących się w podręczniku, dotyczących poszczególnych, prezentowanych krajów sąsiadujących z Polską.

3.Praktyczne działania uczniów z wykorzystaniem aktywnej tablicy:

  • - Określenie liczby sąsiadów Polski.
  • - Pokazywanie omawianych państw na mapie fizycznej Europy.
  • - Określanie ich położenia w stosunku do Polski (określanie kierunków geograficznych).
  • - Dopasowywanie stolic do państw sąsiadujących z Polską.
  • - Rozmowa o flagach omawianych państw (kolorystyka, układ barw, znaki szczególne). Przyporządkowanie flag do poszczególnych państw.

4. Przypomnienie pisowni nazw państw i miast wielką literą, zapisywanie w ćwiczeniach nazw zgodnie z kolejnością alfabetyczną.

5. Wyjaśnianie znaczenia wyrazu Słowianie. Tworzenie i zapisywanie w ćwiczeniach nazw mieszkańców państw sąsiadujących z Polską. Podawanie przykładów, np. Mieszkańcami Polski są … (Polacy);

6. Szukanie podobieństw i różnic między wybranymi krajami europejskimi – praca z tablicą interaktywną:

  • - omawianie położenia państw sąsiadujących z Polską, podobieństwa i różnice (np. dostęp do morza, góry, wielkość państw, przynależność do Unii Europejskiej i związane z tym korzyści).

7.Tworzenie krótkiej notatki pisemnej z podróży po krajach sąsiadujących z Polską.

  • - Czytanie swoich prac.
  • - Co wiemy o naszych sąsiadach? – wspólne tworzenie mapy myśli na tablicy interaktywnej, notowanie na niej wcześniej poznanych informacji.

8.Europejskie krajobrazy – oglądanie zdjęć z wybranych państw europejskich, zaprezentowanych na aktywnej tablicy.

  • - Czytanie ze zrozumieniem tekstów o charakterystycznej roślinności i zwierzętach żyjących w tych krajach.
  • - Ustne porównywanie przyrody Polski z przyrodą omawianych zakątków Europy. Indywidualne wykonanie zadania w kartach pracy.

III. Podsumowanie zajęć:

  • -Polska i jej sąsiedzi – układanka ilustracyjna. Losowanie konturowych mapek państw, flag oraz kartek z nazwami państw. Mocowanie na tablicy za pomocą magnesów  mapy Polski, dołączanie map państw graniczących z Polską oraz ich nazw. Umieszczanie flag na odpowiednich mapkach konturowych.
  • -Odpowiedzi uczniów na pytanie: Który kraj cię zachwycił i dlaczego?

Zadanie domowe: Ćwiczenia s. 61 zadanie 6: Zapisz w zeszycie kilka zdań na temat podróży Janka lub Magdy. Napisz przez jakie kraje przejeżdżali oraz co ciekawego zobaczyli.

 
Wróć AKTYWNA TABLICA EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA kl. III. Nasi europejscy sąsiedzi.