Scenariusz lekcji w klasie III z wykorzystaniem tablicy multimedialnej
- Czas trwania: 2 godziny lekcyjne
- Nauczyciel prowadzący: Elżbieta Potoniec
Temat: Nasi europejscy sąsiedzi.
Cele – Uczeń:
- - określa położenie Polski w Europie /określa kierunki na mapie
- - wskazuje i nazywa kraje sąsiadujące z Polską
- - rozpoznaje flagi państw sąsiadujących
- - zna stolice państw sąsiedzkich
- - czyta ze zrozumieniem teksty informacyjne
- - posługuje się zdobytymi informacjami w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- - pisze wielką literą nazwy miast, państw i ich mieszkańców
Cele sformułowane w języku ucznia:
- - wskażesz podstawowe kierunki świata na mapie
- - wskażesz na mapie Polskę, jej sąsiadów,
- - poznasz stolice i flagi państw sąsiadujących z Polską,
- - przeczytasz ze zrozumieniem teksty informacyjne
- - wypowiesz się na podany temat w formie ustnej i pisemnej
- - poćwiczysz pisownię nazw miast, państw i ich mieszkańców wielką literą
Kluczowe pytanie – Który kraj cię zachwycił i dlaczego?
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Metody pracy: pogadanka, pokaz, praca z tekstem i mapą, praktyczne działanie uczniów, burza mózgów,
Środki dydaktyczne: Tablica interaktywna, tekst w podręczniku „ Nasi europejscy sąsiedzi”, ćwiczenia, prezentacja multimedialna dostępna na YouTube „Sąsiedzi Polski” , fizyczna mapa Europy, zdjęcia z podróży po krajach europejskich-prezentacja, konturowe mapki państw, flagi i godła państwowe, kartki z nazwami państw.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I.Czynności organizacyjne. Wprowadzenie do tematu lekcji:
Rozwiązanie zagadki:
- Mieszka obok, niedaleko.
- Czasem chce pożyczyć mleko.
- Czasem w progu gdzieś zagada.
- Jak to dobrze mieć …………… ! (sąsiada)
Rozmowa z uczniami o tym, kim jest sąsiad i jakie cechy powinien mieć dobry sąsiad, czy należy utrzymywać przyjacielskie kontakty z sąsiadami.Zapoznanie z tematem lekcji, celami lekcji w języku ucznia, kryteriami z NaCoBeZu oraz pytaniem kluczowym.
II. Opracowanie głównego tematu lekcji:
1.Prezentacja multimedialna „Sąsiedzi Polski”z zastosowaniem tablicy interaktywnej.
- - W trakcie prezentacji głośne czytanie przez uczniów tekstów informacyjnych, znajdujących się w podręczniku, dotyczących poszczególnych, prezentowanych krajów sąsiadujących z Polską.
3.Praktyczne działania uczniów z wykorzystaniem aktywnej tablicy:
- - Określenie liczby sąsiadów Polski.
- - Pokazywanie omawianych państw na mapie fizycznej Europy.
- - Określanie ich położenia w stosunku do Polski (określanie kierunków geograficznych).
- - Dopasowywanie stolic do państw sąsiadujących z Polską.
- - Rozmowa o flagach omawianych państw (kolorystyka, układ barw, znaki szczególne). Przyporządkowanie flag do poszczególnych państw.
4. Przypomnienie pisowni nazw państw i miast wielką literą, zapisywanie w ćwiczeniach nazw zgodnie z kolejnością alfabetyczną.
5. Wyjaśnianie znaczenia wyrazu Słowianie. Tworzenie i zapisywanie w ćwiczeniach nazw mieszkańców państw sąsiadujących z Polską. Podawanie przykładów, np. Mieszkańcami Polski są … (Polacy);
6. Szukanie podobieństw i różnic między wybranymi krajami europejskimi – praca z tablicą interaktywną:
- - omawianie położenia państw sąsiadujących z Polską, podobieństwa i różnice (np. dostęp do morza, góry, wielkość państw, przynależność do Unii Europejskiej i związane z tym korzyści).
7.Tworzenie krótkiej notatki pisemnej z podróży po krajach sąsiadujących z Polską.
- - Czytanie swoich prac.
- - Co wiemy o naszych sąsiadach? – wspólne tworzenie mapy myśli na tablicy interaktywnej, notowanie na niej wcześniej poznanych informacji.
8.Europejskie krajobrazy – oglądanie zdjęć z wybranych państw europejskich, zaprezentowanych na aktywnej tablicy.
- - Czytanie ze zrozumieniem tekstów o charakterystycznej roślinności i zwierzętach żyjących w tych krajach.
- - Ustne porównywanie przyrody Polski z przyrodą omawianych zakątków Europy. Indywidualne wykonanie zadania w kartach pracy.
III. Podsumowanie zajęć:
- -Polska i jej sąsiedzi – układanka ilustracyjna. Losowanie konturowych mapek państw, flag oraz kartek z nazwami państw. Mocowanie na tablicy za pomocą magnesów mapy Polski, dołączanie map państw graniczących z Polską oraz ich nazw. Umieszczanie flag na odpowiednich mapkach konturowych.
- -Odpowiedzi uczniów na pytanie: Który kraj cię zachwycił i dlaczego?
Zadanie domowe: Ćwiczenia s. 61 zadanie 6: Zapisz w zeszycie kilka zdań na temat podróży Janka lub Magdy. Napisz przez jakie kraje przejeżdżali oraz co ciekawego zobaczyli.
|