Wróć ● Być jak Ignacy -IV edycja Być jak Ignacy ● Podsumowanie pracy koła naukowego Mali Odkrywcy
● Podsumowanie pracy koła naukowego Mali Odkrywcy

TO MY "MALI ODKRYWCY"

Koło naukowe rozpoczęło swoją działalność w listopadzie 2019 r. Założeniem pracy koła było poszerzenie wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji społecznej, przyrodniczej i matematycznej o treści wykraczające poza podstawę programową z wykorzystaniem szerokiej gamy metod aktywizujących. W ramach zajęć realizowano ogólnopolski program edukacyjny „Być jak Ignacy”.

 

Głównym celem zajęć była popularyzacja wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów, popularyzacja wiedzy na temat wybranych polskich naukowców oraz ich wynalazków, odkryć i dokonań, promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu, rozbudzenie pasji badawczej uczniów poprzez prowadzenie prostych doświadczeń, rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu, rozwijanie zainteresowań.
Pierwszy blok tematyczny dotyczył postaci Stanisławy Adamowiczowej - lekarki i specjalistki zdrowia publicznego. Zrealizowano następującą tematykę:
Uczniowie zapoznali się z biografią uczonej, poznali wiele nowych pojęć, tworzyli grę planszową, mapę skojarzeń, poznali rekwizyty lekarskie, układali puzzle o pasożytach, rozwiązywali quiz, omawiali piramidę żywienia, układali wiersz o szczepieniach. Oglądali 4 filmy: „W laboratorium Stanisławy”, „Było sobie życie”, „Jak prawidłowo myć ręce?”, „Gdzie mieszkają bakterie?”. Własnoręcznie przygotowali stroje i podczas dramy wcielili się w postaci lekarzy, wirusów i przeciwciał. Wykonali wirusy i bakterie z plasteliny oraz prace plastyczne na temat sposobów dbania o zdrowie, uczyli się prawidłowo myć ręce. Podczas zajęć stosowali metody odprężające i relaksacyjne. Dodatkowo uczniowie dokonali pierwszych, samodzielnych pomiarów ciśnienia, przeprowadzili 3 doświadczenia: z szalkami Petriego, hodowlą pleśni oraz wędrującą, kolorową wodą. Wyhodowane próbki oglądali pod mikroskopem. W ramach programu odbyło się spotkanie z pielęgniarką.  Zwieńczeniem I bloku zajęć było wykonanie zdrowych kanapek i wspólna degustacja oraz badanie zawartości cukru w słodyczach spożywanych przez dzieci.
Bohaterem drugiego bloku był Jan Czochralski - odkrywca metody pomiaru szybkości krystalizacji metali. Tematyka zajęć:
Uczniowie poznali Jana Czochralskiego i jego odkrycia. Układali rocznicowe podziękowania dla naukowca, poznali narzędzia wynalazcy, rozwiązywali quiz, krzyżówkę i zagadki, grali w grę „Kryształy Czochralskiego”, oglądali film pt. „Przypadek? Nie sądzę!”. Omawiali Metodę Czochralskiego i wykonali eksperyment z hodowlą kryształów soli oraz doświadczenie z wulkanem. Poznali wiele nowych pojęć, projektowali swój pociąg przyszłości. Przygotowali prace na konkurs „Wielcy polscy wynalazcy i odkrywcy”. Byli na wycieczce w muzeum w Bóbrce.
Tematyka trzeciego bloku dotyczyła postaci Mieczysława Bekkera - twórcy łazika księżycowego wykorzystywanego w misjach Apollo. Zrealizowano następującą tematykę:
Dzieci poznały historię Polaka, który "wysłał" samochód  na Księżyc. Obejrzały filmy pt. Ojciec łazika", "Jak myć ręce w kosmosie". Dowiedziały się czym są łaziki księżycowe i po co się je wysyła, na czym polegała i jak przebiegała misja Apollo 11. Skonstruowały łazik, rakiety, zaprojektowały strój kosmonauty oraz przeprowadziły eksperyment "Jak startuje rakieta?". Mali Odkrywcy dowiedzieli się również, czym jest kosmos, satelita, sądy kosmiczne oraz na czym polegał wielki wyścig kosmiczny. Poznali postać Jurija Gagarina i Neila Armstronga. Obserwowali niebo za pomocą symulatora oraz oglądali film o wielkości kosmosu "Kosmos HD".  Wykonali makietę Księżyca i Układu Słonecznego. Rysowali mapę drugiej strony Księżyca.
Czwarty blok tematyczny dotyczył Józefa Hofmanna - wybitnego pianisty, kompozytora i wynalazcy, autora ponad 70 wynalazków! Zrealizowana tematyka zajęć:
Zajęcia czwartego, a zarazem ostatniego cyklu programu "Być jak Ignacy" odbyły się zdalnie. Uczniowie obejrzeli przygotowaną przez organizatorów interaktywną, głosową prezentację oraz uczestniczyli w interaktywnych grach i zabawach edukacyjnych. W trakcie zajęć dzieci poznały różne urządzenia służące do rejestrowania muzyki, instrumenty muzyczne oraz  wybrane wydarzenia z historii motoryzacji. Przeprowadziły w domu kolejne doświadczenia: wybuch wulkanu i balon na ścianie.
W ramach konkursu wysłano do organizatorów 4 raporty z realizacji zadań. Mali Odkrywcy zostali wytypowani do grupy dwudziestu szkół w Polsce, które walczyły na Facebooku o Nagrodę Publiczności za drugi etap konkursu.
Na zakończenie programu uczniowie własnoręcznie wykonali w domu kreatywną pracę końcową. Były to makiety: „Józef Hofmann i jego wynalazki” oraz „Stanisława Adamowiczowa w swoim gabinecie”. Prezentacja z działalności koła i prac końcowych została nominowana do nagrody wojewódzkiej „Naukowej Szkoły Ignacego”.
W ramach programu zorganizowano 2 konkursy plastyczne „Wielcy polscy wynalazcy i odkrywcy" dla klas I-VIII oraz "Owoce i warzywa jemy, zdrowo żyjemy" dla klas I-VI. Laureaci otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe.
Działalność koła prezentowana była na stronie szkoły, Facebooku szkoły, gazetkach tematycznych na korytarzu i w klasie. Przygotowano również prezentację multimedialną, z którą zapoznano rodziców uczniów biorących udział w programie.








 

 
Wróć ● Być jak Ignacy -IV edycja Być jak Ignacy ● Podsumowanie pracy koła naukowego Mali Odkrywcy